INNEHèLLSFôRTECKNING

                        SID 2  INLEDNING
                        SID 3  Sè FôDDES EG
                        SID 4  BESLUTSPROCESSEN 
                        SID 5  FôRéNDRINGAR




INLEDNING

EG!?
Vad Ñr EG?
Vad kommer att hÑnda om Sverige gÜr med i EG?
Kommer Sverige att kunna pÜverka besluten i EG?
Hur blir det med de Svenska lagarna?
Vad hÑnder om EG blir en enda stat som USA?
Om vi i folkomrîstningen vÑljer att inte gÜ med i EG kommer 
regeringen att fîlja detta?

FrÜgorna Ñr mÜnga.

TÑnkvÑrt: - Aldrig har sÜ mÜnga fîrstÜtt sÜ lite om sÜ mycket!


Sè FôDDES EG

EG's grundare heter Jean Monnet och var chef fîr den ekonomiska 
planeringen i Frankrike. Hans idÇ byggde pÜ att man skulle bilda 
ett enat europa, sÜ att vÑrldsdelen kunde bli en enda stat, och 
bestÜ av flera delstater, precis som USA.

1952 bildades kol-  och  stÜlunionen, man ville samordna 
kol- och stÜl fîrsÑljningen i Europa sÜ att den blev mer lînsam. 
Till denna union slît sig Frankrike, Italien, VÑsttyskland, 
Belgien, NederlÑnderna och Luxenburg.

Detta visade sig vara sÜ effektivt sÜ att man 1957 undertecknade 
det s.k. Romfîrdraget och man upprÑttade Europeiska ekonomiska 
gemenskapen (EEC) och Europeiska atomenergi gemenskapen 
(EURATOM). Man ville att mÑnniskorna skulle fÜ rîra sig fritt 
mellan lÑnderna och att man skulle ta bort tullarna. Detta var 
klart 1968. FrÜn bîrjan anslît sig bara de lÑnder som var med i 
kol- och stÜlunionen men 1975 hade man ett 60-tal medlems stater.
Sverige sa 1971 att man inte ville gÜ med i EG. Danmark och Norge 
hade folkomrîstning om frÜgan 1973. Danmark gick med i EG men i 
Norge var motstÜndet sÜ stort att man beslît sig fîr att inte gÜ 
med. Irland anslît sig 1973, Storbritannien 1973, Grekland 1981, 
Portugal 1986, Spanien 1986 och ôsttyskland 1990 (rivningen av 
Berlinmuren). 





BESLUTSPROCESSEN

Besluten inom EG bestÑmms av de fyra huvudorganen RÜdet, 
Kommissionen, Parlamentet och Domstolen.
 
Samarbetet inom EG tÑcker hela det ekonomiska och politiska 
omrÜdet, med undantag fîr fîrsvarspolitiken.

De europeiska stats- och regeringschefernas rÜd, Europeiska 
rÜdet, behandlar frÑmst frÜgor om riktlinjer inom EG. De samlas 
en gÜng om Üret eller mer om det behîvs. Europeiska rÜdet leds 
av en av stats- eller regeringscheferna. Det utrikespolitiska 
samarbetet, EPS, leds av utrikesministrarna frÜn de olika 
medlemslÑnderna. EPS har ett sekritariat i Bryssel, som mest tar 
hand om rutinÑrenden. 

Beslutsfattandet inom EG skîts av rÜdet. RÜdet bestÜr av 
jordbruksministrar som beslutar om jordbruket, ekonomiministrarna 
beslutar om ekonomiÑrenden o.s.v.

RÜdets mîten Ñr de permanenta representanternas kommittÇ 
(COREPER) som bestÜr av EG-lÑndernas ambassadîrer. NÑr man ska 
besluta om nÜgonting fîljer man de regler som man bestÑmde 1985. 
Fîrdelningen av rîster beror pÜ lÑndernas folkmÑngd. Frankrike, 
Italien, Tyskland och Storbritannien har tio rîster var. Spanien 
har Ütta rîster. Belgien, Grekland, NederlÑnderna och Portugal 
har fem. Danmark och Irland tre och Luxenburg tvÜ. Fîr att fÜ en 
godkÑnd majoritet krÑvs 54 rîster

Kommissionen bestÜr av 17 medlemmar, tvÜ frÜn vardera Frankrike, 
Italien, Tyskland och Storbritannien och en frÜn vart och ett av 
de îvriga lÑnderna. Kommissionen kontrollerar att besluten i 
RÜdet verkstÑlls, lÑgga fram fîrslag och att det man beslutar om 
i RÜdet fîljs. Kommissionen har ca 15000 anstÑllda.

Europaparlamentet har 518 ledamîter.Frankrike, Italien, 
Tyskland och Storbritannien har 81 ledamîter var, Spanien 60, 
NederlÑnderna 25, Belgien, Grekland och Portugal 24 var, Danmark 
16, Irland 15 och Luxenburg 6. Inom parlamentet ingÜr ledamîterna 
i politiska grupper som innehÜller flera parlamentariker frÜn 
flera lÑnder. 1990 var den socialdemokratiska gruppen stîrst med 
180 medlemmar. NÑst stîrst var kristdemokraterna med 121 
medlemmar, de liberala med 50, de konservativa med 34 och de 
grîna med 30. De italienska kommunisterna Ñr en egen grupp, 
liksom de franska, grekiska och portugisiska kommunisterna. 
Parlamentets mîten hÜlls i Strasbourg eller Luxenburg och varar i 
en vecka per mÜnad. SammantrÑden inom utskott och kommitÇer hÜlls 
i ocksÜ i Bryssel. Parlamentets uppgift Ñr rÜdgivande och 
kontrollerande. Fîrslag pÜ Ñndringar inom EG brukar behandlas av 
RÜdet och Kommissionen.




EG:s fjÑrde huvudorgan Ñr Domstolen. Domstolen som kom till redan 
under kol- och stÜlunionen Ñr helt oberoende av medlemsstaterna 
och av de andra EG-organen. Domstolens uppgift Ñr att se till 
lagarna fîljs och att de tolkas rÑtt. Den ska lîsa tvister mellan 
EG-lÑnder, fîretag, EG-organ m.m. Domstolen bestÜr av tretton 
domare som kommer frÜn vart och ett av de tolv medlemslÑnderna 
samt en extra frÜn antingen Tyskland, Italien, Frankrike eller 
Storbritannien. Domstolen hÜller omrîstningar, men rîstsiffrorna 
Ñr hemliga och man fÜr endast reda pÜ majoritetens val.

Bland EG:s specialorgan ingÜr Europeiska investeringsbanken (EIB) 
som ska styra investeringar till mindre utvecklade projekt som 
kan intressera EG. Ett annat specialorgan Ñr Europeiska 
utvecklingsfonden (EDF) som samordnar EG:s utvecklings bistÜnd. 

FôRéNDRINGAR

Vad kommer att hÑnda nÑr man gÜtt med i EG?
I mÜnga lÑnder oroar man sig fîr att andra lÑnder kommer att 
blanda sig i sitt eget lands politik.

I Frankrike oroar man sig fîr att EG-medborgare som inte Ñr 
fransmÑn fÜr rîstrÑtt vid de lokala valen. Enligt EG stadgarna 
kan vilken EG-medborgare som helst bli vald till borgmÑstare och 
de kan ocksÜ pÜverka vilka politiker som ska sitta i den franska 
senaten. En EG-medborgare fÜr alltsÜ rîsta i det land han 
befinner sig i utan att behîva vara medborgare i landet.

Tyskarna oroar sig îver att penning vÑrdet inte lÑngre garanteras 
av Bundesbank utan av en gemensam centralbank fîr EG.

Den irlÑndska regeringen oroar sig îver att irlÑndarna kan Üka 
îver till ett annat EG-land och skaffa den information och de 
tjÑnster som Ñr fîrbjudna i Irland. Regeringen vill ha ett 
  tillÑgg i grundlagarna som fîrhindrar detta. 

Om Sverige skulle gÜ med EG kommer vi att fÜ sÑnka skatterna. De 
skatter som kommer att tvingas sÑnkas Ñr moms, energiskatter, 
vÑgtrafikskatter, alkohol- och tobaksskatter. Den sammanlagda 
summan som staten kommer att fîrlora pÜ skatteinkomster Ñr ca 35 
miljarder kronor. Om man inte skulle sÑnka skatterna pÜ t.ex. 
alkoholen skulle staten fîrlora Ñnnumera dÜ man skulle kîpa 
spriten utomlands i stÑllet. Den allmÑnna momsen kommer att 
sÑnkas frÜn 25 till 20 procent. Man kommer Ñven att tvingas sÑnka 
skatten pÜ kapitalinkomster med 15 till 20 procent. Fîr att kunna 
gîra detta mÜste man sÑnka lÜnerÑntorna under 9 procent. Men man 
kommer inte bara att sÑnka skatten utan ocksÜ hîja den pÜ sÜdana 
saker som teater, dagstidningar m.m. Man har rÑknat ut att 
Sverige kommer att fîrlora mellan 5,8 och 10,9 miljarder pÜ 
Ñndrad energiskatt och 1,4 miljarder pÜ Ñndrad tobaksskatt fîr 
att passa EG.


ANSôKAN TILL EG-MEDLEMSKAP

Fîr att kunna bli medlem i EG mÜste man sîka medlemskap. Detta 
har den svenska regeringen (socialdemokraterna) ansîkt om 
medlemskap i EG. Sverige kommer inte att gÜ med i EG utan att 
fîrst ha en folkomrîstning om det. Sverige kan komma att bli 
medlemmar i EG dÜ folkomrîstningar bara Ñr vÑgledande och inte 
beslutande. De senaste lÑnderna som sîkt medlemskap i EG Ñr 
Turkiet, Malta, Cypern och EFTA-lÑnderna Sverige, ôsterrike och 
Finland.